20

24 jaar ervaring
Al 24 jaar uw motorspecialist.

076 51 545 70
Info@advangilsmotors.nl

Duurdere E5 Super-benzine bevat meestal geen bio-ethanol

(Bron motornieuws.nl)

Vanaf 1 oktober 2019 zijn de brandstofpompen voorzien van E10 benzine. Aan de benzinepomp zelf wordt dit ook kenbaar gemaakt door een ronde sticker met 'E10' als opdruk. Deze E10 brandstof is in principe de reguliere Euro95, wat staat voor een octaan getal van 95. Niet iedereen is echter te spreken over deze nieuwe brandstof. Dit blijkt uit een eerdere rapportage van consumenten programma Radar. Zo zou er bij motorfietsen in de winterstalling makkelijk vocht in de tank kunnen komen door verdamping van de bio-ethanol, wat in de reacties onder dat artikel vele malen werd bevestig. Verdamping van de E10-benzine kan bijvoorbeeld snel leiden tot roest in de barndstoftank. Daarnaast zou het "groene" bestanddeel kunststof en rubber onderdelen kunnen aantasten, zoals benzineslangen en brandstofpompen. 

Duurdere E5 Super-benzine bevat meestal geen bio-ethanol
Premium brandstof zonder ethanol

Na onderzoek door Nieuwsmotor.nl blijkt echter dat in de zogenaamde "premium" benzines, van oudsher ook wel 'Super" genoemd, in bijna alle gevallen helemaal géén Bio-ethanol is toegevoegd, waardoor dit een duurder maar toch aantrekkelijk alternatief voor motorrijders wordt. 

Veelal wordt er gedacht dat 10% van als E10 gemerkte "super brandstof ook daadwerkelijk voor 10% uit bio-ethanol bestaat. Dit klopt echter niet. De wet zelf zegt hierover dat E10 benzine voor minimaal 8,5% moet bestaan uit biobrandstof. Dit is dus echter het minimale waaraan voldaan dient te worden, in totaal mag er maximaal 10% bio-ethanol worden gebruikt. Wat ook vastgelegd is in de wet, is het aantal pompen dat beschikbaar moet zijn voor E10 per station. Kort gezegd komt het hier op neer dat pompstations met meer dan één pomp verplicht zijn om minimaal de helft van de pompen te voorzien van E10 benzine, de rest blijft vrij indeelbaar. Pompstations die maar één benzinepomp hebben zijn vrij om deze naar eigen inzicht te vullen met een benzine naar keus.

In praktijk komt dit er op neer dat er bij deze enkele pompen alleen E10 te verkrijgen is, terwijl en bij de stations met meerdere pompen ook de zogenaamde 'premium' brandstoffen worden aangeboden. Deze premium brandstoffen zijn gemiddeld genomen 10 cent duurder dan de E10 variant. Daar staat echter tegenover dat de fabrikanten claimen dat deze brandstoffen beter zijn voor de motor, zuiniger omspringen met brandstof en zorgen voor een hoger vermogen. Dit laatste met name voor motoren met standaard al een hoog rendement. Opvallend is hierbij echter dat deze brandstoffen in bijna alle gevallen wèl zijn voorzien van een E5 sticker, wat doet vermoeden dat deze brandstoffen alsnog een bepaalde hoeveelheid biobrandstof bevatten. Reden voor Nieuwsmotor.nl om eens op onderzoek uit te gaan bij de grote benzinemerken van Nederland.

Lees hier welke brandstof merken geen ethanol in hun premium barndstof hebben.

Premium brandstof zonder ethanol