20

20 jaar ervaring
Al 20 jaar uw motorspecialist.

076 51 545 70
Info@advangilsmotors.nl

Auto of scooter/motor voorband op zijspan combinatie

Auto of scooter/motor voorband op zijspan combinatie

Regelmatig worden wij geconfronteerd met de vraag wat het beste is een autoband of motor/scooterband gebruiken op het voorwiel.

Ons advies is om op de moderne zijspancombinaties waar gebruik wordt gemaakt van 14” of 15” autovelgen, hier een autoband op te gebruiken. Veelal wordt als nadeel de richel gevoeligheid bij spoorvorming ervaren en de zijspancombinatie zou met de autoband zwaarder sturen.

Spoorvorming

Hoe breder de voorband hoe meer last dat je hebt van spoorvorming. Dit gaat op voor de zijspancombinatie welke uitgerust zijn met een swingarm voorvork. Wij adviseren dan ook geen bredere voorband dan 165 mm te gebruiken bij deze constructie. EmL is al enkele jaren afgestapt van de swingarm voorvork bij de nieuw ontwikkelde zijspancombinaties. Zo wordt er bij de sportmotoren al jaren gebruik gemaakt van naafbesturing en bij de toermotoren gebruik gemaakt van de Extenso dive voorvork. Met deze constructie heb je nagenoeg geen last meer van spoorvorming.

Kom je op een weggedeelte met veel spoorvorming dan zijn onze adviezen:

  • Pas je snelheid aan;
  • Ga met de motorfiets tussen de sporen rijden;
  • Wissel je van rijstrook doe dit dan door direct van rijstrook te wisselen;
  • Ga niet verkrampt, maar blijf ontspannen op de motor zitten
Zwaarder sturen

Gebruik de asymmetrische krachten van de zijspancombinatie. Als je gas geeft gaat de zijspancombinatie naar rechts, sluit je de gas af dan gaat de zijspancombinatie naar links. Dit effect kun je nog versterken door je voor- en achterrem te gebruiken.

Waarom kiezen wij voor een autoband op het voorwiel bij een moderne zijspancombinatie.

De autoband heeft een groter contactvlak met het wegdek, waardoor je een betere grip hebt. Dit komt met name tot uiting bij het remmen. Met een autoband is de remweg beduidend korter dan met een motorband. De motorband is bol waardoor het contactvlak met het wegdek beduidend kleiner is dan bij de autoband. Bijkomend nadeel is dat de motorband in het midden een harder compound heeft dan aan de buitenkant van de band, ook het karkas is door de constructie in het midden beduidend stugger dan aan de buitenkant van de band, waardoor de band in het midden moeilijker vervormt en je minder rubber aan de weg hebt.

Ik hoop dat ik je middels dit artikel meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen met betrekking tot de keuze van je voorband. De keuze van uw voorband kan in een noodsituatie wel of geen ongeval betekenen.

Ik wens u veel wijsheid bij de keuze van uw banden.