25

25 jaar ervaring
Al 25 jaar uw motorspecialist.

076 51 545 70
Info@advangilsmotors.nl

Nieuwsberichten

Nieuws

Motor winterklaar maken

Als je, je motorfiets in het voorjaar probleemloos weer in gebruik wilt nemen, is het zaak om tijdens de winterstop wat preventief onderhoud uit te voeren. Ben je zelf handig dan haal je bij ons de benodigdheden en kun je onderstaande dingen zelf doen. Ben jezelf niet zo handig of twijfel je eraan dan is het verstandiger om contact met ons op te nemen en gebruik te maken van onze “Winteractie”.

1. Ververs de olie

Om het inwendige van je motor tegen corrosie te beschermen is het verstandig om de motorolie voor het wegzetten te verversen. In de oude olie bevinden zich zuren en water, voornamelijk door vervuiling met verbrandings resten. Uiteraard hangt de mate van vervuiling af van de bedrijfsomstandigheden (veel korte stukken rijden vervuilt veel sterker), het aantal kilometers dat de olie erin zit, de staat van het motorblok en de kwaliteit van de getankte benzine. Verder zal een hoge kwaliteit olie meer vuil kunnen opnemen dan een slechte olie, plus dat de motor van zichzelf al minder zal vervuilen door betere afdichting van zuigers en cilinders en minder slijtage. Een duurdere olie betaalt zichzelf dus gedeeltelijk of zelfs ruimschoots terug door langere verversings termijnen en minder kosten op de lange duur. Na het verversen dien je wel een rit te maken, zodat de nieuwe olie overal komt en oude resten worden opgelost. Cardan- en versnellingsbakolie hoeft niet voor de winter te worden ververst, die is kilometer-afhankelijk. Er is immers geen sprake van vervuiling door brandstof of verbrandings resten.

2. Remmen

Een van de meest essentiële punten is uiteraard het remsysteem. Het beste kun je de klauwen er even af halen, de remblokken verwijderen en dan de zuigers iets naar buiten pompen om ze zo goed mogelijk schoon te maken. Dus vastgekoekt vuil verwijderen met remmenreiniger en eventueel een zachte borstel of een doekje dat je door de klauwen trekt. Metalen remzuigers kun je invetten met Hate vet om corrosie tegen te gaan. De remblokken weer monteren met eventueel een klein beetje koperpasta op de achterzijde tegen het piepen (door hoogfrequent trillen van de blokjes tijdens remmen) en ook de bouten van de remklauwen voorzien van een beetje koperpasta op de schroefdraad, tegen vast corroderen. Zorg na het weer monteren van de klauwen dat je het systeem met een paar keer pompen weer op druk brengt. Doe dit voordat je het contact aanzet dit om een ABS storing te voorkomen. Ververs voor de winterstalling ook de remvloeistof (en in geval van een hydraulisch bediende koppeling ook de vloeistof daarvan). Dit omdat remvloeistof hygroscopisch is, ofwel water aantrekt, en er op den duur dus steeds meer vocht in de vloeistof komt. Dit geeft behalve verhoogde kans op fading tijdens remmen ook kans op corrosie van metalen delen in het remsysteem. Ben je niet zo handig dan blijf je van het remsysteem af!!!

3. Zet de banden los van de grond

Ook voor je banden kun je iets doen. Zorg dat ze in elk geval flink op spanning staan: met bijvoorbeeld 2,9 (of gewoon 3) bar voor en achter zal de band minder inzakken dan met lagere spanningen. Je kunt evt. de motor voor en achter op een motorbok zetten, zodat de banden los van de grond staan. Dat voorkomt de vorming van een platte kant.

4. Vul de benzinetank! 

Zeker in geval van een stalen tank is het raadzaam om de motor met een volle tank weg te zetten. Dan is de kans op roestvorming veel kleiner. Afgezien daarvan is er bij een volle tank ook minder ruimte voor verdamping, waardoor de benzine in betere conditie blijft. Het scheelt daarbij ook nog als je een van de recente high-tech benzines gebruikt, zoals Shell V-Power, BP Ultimate of Total Excellium. Die benzines bevatten meer toevoegingen of zelfs een andere basisbrandstof, waardoor ze ook stabieler zijn. Beter nog kun je daartoe een zogenaamde brandstofstabilisator toevoegen, waardoor gom- en lakvorming wordt tegengegaan. Hiervoor kun Forte MotoPower I en II gebruiken. Rij na het toevoegen nog een stukje, om te zorgen dat het middel ook in de injectoren of carburateurs komt.

5. Ververs het koelsysteem

Koelvloeistof is tijds afhankelijk, welk je elke twee jaar moet verversen. Deze moet het motorinwendige immers niet alleen beschermen tegen bevriezing, maar ook tegen corrosie. Bij motoren waar veel mee wordt gereden zal je buiten de reguliere beurten om waarschijnlijk niet hoeven te verversen, maar bij motoren waar weinig mee wordt gereden is het zeker aan te raden elke twee jaar te verversen. De koelvloeistof is nog wel eens een ondergeschoven kindje en dit kan door vervuiling en corrosie van het systeem voor grote problemen gaan zorgen.

6. Maak de ketting schoon

Om de ketting tegen roest te beschermen dient hij goed dekkend te worden ingespoten met kettingspray. Het beste kun je hem eerst grondig schoonmaken met kettingreiniger.

7. Onderhoud van de accu 

Staat de motor vorstvrij dan kun je de accu in de motor laten zitten. Anders kun je beter de accu uit de motor halen en deze vorstvrij wegzetten. Met een druppellader als de Optimate kan de accu gedurende de winter in goede conditie worden gehouden. Je kunt de accu er prima continu aan laten hangen. Controleer uiteraard eerst het waterniveau. Indien nodig bijvullen met gedestilleerd water. Check dit nogmaals voordat je weer gaat rijden in het voorjaar.

8. Spuit de voorvork in met siliconenspray 

Om de keerringen in een goede staat te houden en eventuele corrosie van de binnen poten te voorkomen, kun je je vorkpoten inspuiten met siliconenspray. Na afloop van de winter wel weer goed afvegen in verband met stof- en zanddeeltjes die zich in de wintermaanden kunnen hebben verzameld en die de keerringen kunnen beschadigen bij de eerste paar keer in veren.

Terug naar overzicht